Przyszłość
Zrozumienie jej wymaga pokory. Ciszy. Mówię więc ściszonym głosem... Początkiem Nowego był krzyż. Śmierć i życie złączone w jedno. Alfa i Omega. Wiara, nadzieja i miłość jako narzędzia prowadzące do Życia Wiecznego. Wolność w wierze. Trudność człowieka w zrozumieniu inwersji wartości, instynktowny lęk przed zbliżeniem się do tajemnicy krzyża. Lęk przed nieskończonym czasem. Krzyż jako obietnica pokonania skończonego czasu. W ujęciu świecko-historycznym zmiana punktu widzenia odwiecznej opowieści o kacie i ofierze. Słabość pokonuje siłę. Już nie jedna, lecz co najmniej dwie historie świata zaczynają się tworzyć. Dwie interpretacje historii: poległ/zwyciężył. Możliwość narodzin Możliwości. Narodziny Jezusa to pokonanie zamknięcia w przestrzeni nakazów i zakazów i początek linearności wciąż Nowego bycia. Poszczególne lata liczą się od narodzin Chrystusa. Zmartwychwstanie to pokonanie Niemożliwości. Uwolnienie Możliwości. Możesz umrzeć, jak Stary Człowiek, lub - jeśli uwierzysz - żyć wiecznie. To początek gry na zasadach Życie/Śmierć. Ta Święta opowieść jest dziś Metaopowieścią innych opowieści. Głownie nauki. Nieświadomie przejęła ją od Wiary. Nowa psychologia rzuca wyzwanie: popularne dziś hasła - wyzwól swoje możliwości, te, które już teraz drzemią w Tobie. Innymi słowami: "Uwierz w moje reguły gry, a będziesz szczęśliwy". Opowieść jest pisana przez wielu, każdy pisze "opowieść" z małej litery, ale nie pojedyncze są ważne, lecz cała Biblioteka. Święta Opowieść z Ewangelii stała się dysponentem reguł pozostałych opowieści. Już nie wydarzenia z życia decydują o finale gry ale wiara, lub brak wiary w Wyższy Plan.
Koniec ery linearnej opowieści wiąże się z końcem dziewiętneatego wieku - zauważamy powolną śmierć fabuły w literaturze, a coraz większą rolę narracji. Literatura jako gra z czytelnikiem. Każdy zbiór faktów opowieści, ich wybór to pewna interpretacja. Dopuszczalność wielości interpretacji. Z czasem pojawiają się opowieści wyrastające z tego samego pnia tworzą prawdziwą grę, czytelnik staje się uczestnikiem gry. typowa gra Pozwala na symulację wydarzeń fabularnych, w wymiarze jednostkowym - na symulację różnych dróg samorealizacji. Coaching. Coach odkrywca możliwości w człowieku. Jest nadziej na uzdrowienie, zastępcą duchowego opiekuna w chrześcijaństwie, albo spowiednika, tak samo próbuje odkryć wewnętrzne dziecko w człowieku. Pomaga sięgnąć ponad poziom linearności, wkracza w poziom możliwości. Jednak sam staje przed sprzecznością: skoro są różne rodzaje prawd o życiu, o człowieku, możliwości osiągnięcia szczęścia, to istnieją też różne wersje moralności. Zagrożenia w przyszłości: Coach uniezależniony od reguł moralności będzie funkcjonował jako kreator, manipulator, wmawiał, że odkrywa możliwości, a w rzeczywistości projektuje na couchee własną wizję życia. Bezbronność pionka w grze. Eliminacja boskiego planu: gracze nie potrzebują obserwatora, jedynie dysponenta reguł. Próba obalenia Jezusa jako starego dysponenta reguł. Nazwanie Nowego Testamentu, Starą, nieaktualną, wyeksploatowaną znaczeniowo opowieścią. W miejsce jedynego drzewa Prawdy w całym Kosmosie pojawią się niezliczeni twórcy własnego drzewa planowania możliwości.
Rozszerzanie się pola i głębokości gry. Drzewo krzyża, dwie jego belki, pokonały fatum Początku i Końca, ufundowały Opowieść Zbawienia, którego historia się rozdwaja na historię zbawionych i potępionych. Dziś sens tej opowieści został spłycony do jednej z form Gry o życie. Gra o Życie Wieczne. Z regułami wiary, lub rozumu, mająca się zakończyć w dwojaki sposób - Apokalipsą, lub niczym szczególnym. Ta gra dziś jest włączona w w las innych opowieści i każde inne drzewo gry proponuje własną historię zbawienia. Wielość równouprawnionych narracji z tego samego pnia i jeszcze większa ilość interpretacji. Różne odpowiedzi na pytanie: dlaczego prowadzą do zaniku obiektywizmu skutku i przyczyny: coach i jego wpływ na wyzwolenie różnych opowieści z couchee. Wreszcie piąty wymiar istnienia urzeczywistnia się w eksploracji wszystkich dróg możliwości opowiadania.
Komentarze